Poate avea un business românesc impact pe piața de HR de la noi?

Dacă ne gândim la faptul că în România avem 34 de ani de democrație, și cel mai probabil 25-30 de ani cu un mediu de afaceri care funcționează după principii sănătoase de capitalism, 20 de ani de experiență pe piața de HR românească, credem că sunt relevanți. Două decenii de experiențe pe care noi, cei din Grupul Edurom, le-am trăit în diverse contexte și din care putem extrage câteva principii utile.

Considerăm că putem face o diferență pe piața de servicii de HR din România prin munca noastră individuală și la nivel de echipă, aplicând principii solide și pornind de la nevoile clienților noștri.

În acest articol, am ales să aplicăm aceleași principii pe care le folosim și în munca noastră. Nu vom povesti despre implementarea de viziuni și strategii, despre atingerea de KPIs („Key Performance Indicators”) sau de formule de succes, ci despre 5 dintre principiile pe care le-am învățat în cei 20 de ani de muncă practică alături de clienții noștri și echipele lor:

 

1. Păstrează-ți oamenii, indiferent de context

Pentru noi și clienții noștri valoarea capitalului uman a fost esențială în orice criză fiindcă echipa și obiectivele comune ne-au dat puterea să trecem cu bine peste momentele grele. Indiferent de context, credem că merită să faci toate eforturile pentru a păstra echipa completă sau cât mai aproape de completă. Suntem convinși că profitul pe termen scurt merită sacrificat de dragul unei echipe performante.  

Indiferent de vremuri, mereu ne-am dorit să evoluăm și să dezvoltăm echipa. Am ținut oamenii aproape și a renunța la un coleg a fost ultima soluție luată în calcul atunci când am fost nevoiți să reducem costurile. Această abordare a noastră a generat reciprocitate și colegii noștri au ales să rămână alături de noi; au avut încredere că putem găsi împreună puterea de adaptare la orice context.

 

2. Calitatea muncii are un efect de multiplicare 

Performanța poate fi definită în multe moduri. În perspectiva noastră, este munca făcută foarte bine, munca de calitate. Aceasta poate părea contraproductivă inițial pentru că e greu să faci și cantitate și calitate. Dar munca de calitate, dublată de răbdare, generează business-uri care dăinuiesc. Și astăzi, în ședințele cu clienții și discuțiile noastre interne, avem dezbateri despre cum obținem dozele optime de calitate și cantitate într-un business, pentru a obține impact pe termen lung, confruntând oportunitățile și presiunile din prezent.  

Cum am aplicat acest principiu: am început cu divizia de training în 2002, care a generat ulterior alte cereri de servicii HR din partea clienților mulțumiți de ceea ce au primit inițial. Pornind de aici, am creat noi divizii, specializate pe: recrutare IT, interimat de HR în roluri de conducere, leasing de personal și salarizare. Am transformat perioada de pandemie într-o oportunitate și am lansat proiectul „Eduromtech”, care oferă know-how și resurse practice celor care vor să își crească competența în tehnologie sau să se reorienteze spre o nouă carieră tehnică.

 

3. Adu în echipa ta oameni din ce în ce mai buni 

Business-ul nostru de recrutare a fost cel care ne-a învățat lecțiile valoroase despre impactul oamenilor extraordinari asupra companiilor în care aleg să lucreze. Am văzut afaceri a căror direcție s-a schimbat semnificativ – fie în sens pozitiv, fie în sens negativ – ca urmare a acțiunilor câtorva persoane.

În practică, ne uităm cu mare atenție la colegii pe care îi aducem alături de noi. Dincolo de competențe, evaluăm atitudinea, motivația, nivelul de curiozitate. Investigăm dorința persoanei de a-și pune amprenta, de a-și aduce aportul la rezultatele echipei și ale business-ului. Procesul nostru de recrutare este unul complex și reflectă importanța pe care o dăm membrilor din echipele care dezvoltă liniile noastre de business.

Întrebările venite de la clienți despre predictorii de performanță pentru un viitor angajat ne-au determinat să analizăm atât experiența noastră cât și cercetările din domeniu pentru a încerca să conceptualizăm ce înseamnă „oameni buni”. Și avem niște concluzii:

  • companiile care dăinuiesc sunt continuu preocupate de densitatea de talente – care este procentul de oameni performanți din procentul total de angajați;
  • putem lua în calcul trei predictori puternici pentru performanța viitoare a angajaților în aria de „knowledge workers”: deschiderea spre învățare, perseverența și calibrul intelectual.

 

Am replicat atenția asupra acestor aspecte și în recrutarea echipelor de specialiști IT pentru clienții noștri. Le-am avut în vedere atunci când am dezvoltat de la zero centre de Software Development prin angajarea primilor 10 – 50 de specialiști, dar și ulterior, când au depășit 100 de angajați. De asemenea, am luat în calcul acești predictori de performanță când am sprijinit start-up-uri IT care au ales piața românească sau când am acoperit o nevoie de recrutare într-o echipă deja consolidată.

 

4. Investește în metodologii validate științific, cu efect imediat, pentru a-ți dezvolta oamenii 

Considerăm că expresia „Teoria ca teoria, dar practica ne omoară” este una dintre cele mai toxice credințe din business-ul românesc. Intenția inițială a acestei sintagme a fost probabil aceea de a nega potențiala teorie inutilă deprinsă în școală. De aici, până la a căuta doar „fast-food” în termeni de soluții pentru problemele din afaceri, este o mare diferență.

Observăm la clienții noștri care fac performanță o preocupare intensă pentru a înțelege mecanismele de funcționare a piețelor, dinamica afacerilor și bazele psiho-sociale ale comportamentului uman. Acești clienți investesc în cunoaștere și modele validate științific. Inovația are rădăcini în cunoaștere, în teorie și cercetare, chiar dacă presupune experimentare, greșeală și multă practică.

 

5. Investește-ți timpul în ceea ce aduce maximum de valoare business-ului tău și clienților tăi

Ce vedem noi că fac foarte bine companiile străine și mai puțin bine companiile cu capital românesc este focalizarea resurselor în ariile de business care aduc maximum de valoare. Bineînțeles că ceea ce aduce valoare unui business este în dinamică, important este să fim atenți la schimbări.

Am văzut în 20 de ani clienți care au externalizat servicii non-critice din afacerea lor pentru ca apoi să le internalizeze când piața s-a schimbat. Poate cel mai bun exemplu este externalizarea departamentelor de IT de acum 15-20 de ani, pentru că atunci IT-ul era o funcție suport. Astăzi, când capacitățile digitale ale companiilor au devenit factor critic de succes în industrie, vedem organizații construind echipe și companii proprii care gestionează această arie din business-ul lor.

Alocă resursele importante în ariile care aduc cea mai multă valoare clienților tăi și, implicit, business-ului tău. Și, de ce nu, externalizează ceea ce este acum non-critic și o pot face alte business-uri foarte bine pentru tine.

 

Nu pretindem că aceste 5 principii sunt singurele care merită luate în considerare. Știm prea bine din practică faptul că managementul unei afaceri și al echipelor sale are adeseori suficiente necunoscute. Iar rezultatele apar după ce parcurgi un drum care, pe lângă modele și sisteme, îți oferă și încercări peste care să treci și greșeli din care să înveți.

Sperăm ca unele dintre aceste principii să îți confirme ceva ce deja știai și făceai; poate măcar un principiu sau două să te pună pe gânduri sau chiar să te contrarieze. Și chiar dacă unele dintre principiile de mai sus îți par simple, te provocăm să te gândești cum le poți implementa în echipa ta.

Iar dacă vrei să discutăm specific despre training, consultanță de management, recrutare IT și executive search, lasă-ne un mesaj aici,

Echipa Edurom

 

Grupul EDUROM aniversează 20 de ani pe piața de servicii complete HR în România. Ne-am remarcat prin serviciile specializate de training, consultanță de management, recrutare IT și executive search. Și prin suportul pe care îl oferim liderilor, echipelor și profesioniștilor din industrii multiple pentru a obține rezultate remarcabile.

Primii noștri 20 de ani în cifre: peste 300 de clienți  internaționali, naționali și locali, peste 3.000 de zile de training, am interacționat cu peste 100.000 de candidați, din care 20.000 din industria IT, am oferit peste 40.000 de ore de consultanță.

Reprezentăm oficial în România patru instrumente de lucru internaționale, validate științific: Situational Leadership®, BELBIN®, Whole Brain® Thinking, EQ-i2.0®. Acestea oferă soluții personalizate pentru probleme specifice și sunt instrumente care pot fi complementare în implementare.